Financiele vragen

Hier zijn enkele veel gestelde vragen over wat je moet betalen voor de KSA en hoe je geld kan terugtrekken. Indien je toch nog vragen hebt, mail gerust naar manon@ksanieuwkerken.be of alexander@ksanieuwkerken.be of spreek Manon, Alexander of een andere leider aan, ze helpen je graag verder!

Hoeveel kost de KSA?

Het lidgeld kost jaarlijks €30. Daarnaast gaat iedere groep twee keer per jaar op weekend, de prijs hiervan bedraagt €30. Het kamp in de zomer kost 60€ voor de sloebers, €90 voor de leeuwkes en €150 voor de jongknapen, knapen en jonghernieuwers. Dit is berekend op het aantal dagen dat je meegaat, met een richtprijs van €15/dag (alles inclusief).

Afhankelijk van je groep kom je dus op een totaal van €150-€230.

Daarnaast dragen de leden een uniform. Een das (€5), T-shirt (€15) en trui (€25) kosten samen €45. Enkel een das is ‘verplicht’, de regel is in het algemeen dat één uniformstuk (das, t-shirt of trui) gedragen moet worden tijdens de activiteit. Dit gaat natuurlijk een paar jaar mee.

In het totaal lopen de kosten dus wel op. Maar financiële overwegingen mogen nooit een reden zijn om geen lid te worden! Veel mutualiteiten betalen een deel terug, kampgeld is voor de jongste leden fiscaal aftrekbaar en ook voor mensen met een kansenpas wordt een tegemoetkoming gedaan. Als de kosten toch een barrière zijn, spreek gerust Manon, Alexander of één van je leiders aan. Samen kunnen we zeker een oplossing uitwerken!

Moet je minder betalen als houder van een kansenpas?

Ja, houders van een kansenpas kunnen een “attest vrijetijdsparticipatie” aanvragen. Het attest vrijetijdsparticpatie geeft je 80 % korting op het lidgeld. Je betaalt dus maar 20 procent. Je krijgt ook 80 % korting op de noodzakelijke materiaal- en uniformkosten, met een maximum van €100.

Een “attest vrijetijdsparticipatie” kan je ophalen in het welzijnshuis. Daarna kan je het bij de inschrijving aan je leiders afgeven en wij doen de rest!

Meer info en voorwaarden hieromtrent vind je op:

www.sint-niklaas.be/onze-dienstverlening/cultuur-en-vrije-tijd/met-een-klein-budget

Betaald mijn mutualiteit een deel van het inschrijvingsgeld terug?

Er zijn een aantal ziekenfondsen die een deel van je kamp – of lidgeld terugbetalen. Hieronder vind je voor de grootste mutualiteiten een link naar hun website, waar je alle informatie kan terugvinden.

Lidgeld: www.devoorzorg-bondmoyson.be/terugbetaling-lidgeld-jeugdbeweging

Kamp: www.devoorzorg-bondmoyson.be/terugbetaling-vakantie-en-sportkampen

Is het kampgeld dat ik betaal fiscaal aftrekbaar?

Ja, voor kinderen jonger dan 14 jaar kunnen ouders de kosten voor de deelname aan jeugdwerkactiviteiten inbrengen op hun belastingbrief van het volgende jaar. Voor kinderen met een zware (fysieke) beperking is de leeftijdsgrens 21 jaar.

Ouders van wie de kinderen onder 14 jaar zijn (tot de dag dat ze 14 jaar worden / met een beperking: tot de dag dat ze 21 jaar worden) een attest krijgen waarbij ze max. €13,70 per dag per kind mogen ingeven. Het bedrag zal voortaan jaarlijks geïndexeerd worden. Voor 2022 zal het bedrag dus iets hoger liggen.

Als je het kampgeld wil aftrekken in je belastingaangifte, spreek je best iemand van de leiding aan. Zij zullen je het fiscale attest bezorgen.